Publicerad den

Månadsbrev juli

Stålräcke aritektskolan

Otroligt!

Vilket halvårsresultat det blev för oss! Under årets första sex månader steg nettoomsättningen  till 31,9 mkr. Det var en ökning med 20 procent jämfört med samma period 2016. Rörelsevinsten landade på rekordhöga 3,5 mkr! Första halvåret är viktigt och skapar förutsättningar för andra halvlek. Andra halvlek är viktigast, det avgör hela resultatet. Det finns goda förutsättningar att trenden håller i sig. Efterfrågan är hög och vi har en grym personalstyrka. Under andra halvlek kommer vi fortsätta fokusera på rekrytering och att fånga fler affärer!  

 

Varför säga nej när vi kan säga ja?

Vi har en intressant situation att lösa. Det höga trycket håller i sig och vi har en verkstad med ett begränsat utrymme. Vi vill inte tacka nej till en order för att vi har fullt på verkstaden. Därför lyfter vi blicken och fokuserar på nya lösningar som faktiskt finns runt om oss. Redan idag köper vi in en stor del av det tyngre smidet och standardprodukter. Vi kommer göra en satsning för att utveckla samarbetet med befintliga leverantörer och hitta fler som vi kan anlita. Allt enligt verksamhetens krav på kvalitet och att vi lever upp till våra åtaganden gentemot kunden. Det är viktigt att vi klarar leveranser i tid och med utlovad kvalitet. På verkstaden kommer vi fortsätta med specialtillverkning som inklädda partier, inredning m.m.

 

Välkomna till gänget!

Att ha behov av personal är positivt. Det är ett kvitto på att kunderna efterfrågar våra produkter och tjänster. I sommar anställde vi Rozbeh som chaufför samt Romodan och Ghinia som smeder. Utöver detta tog vi emot praktikanterna Elvis, Ali och Festus från Crossroads Stockholms Stadsmission som hjälper EU-medborgare ut i arbete.

I februari fick jag utmaningen att rekrytera 1-2 projektledare. Ingen lätt uppgift med tanke på att det är stora rekryteringssvårigheter till alla yrken inom hela byggbranschen just nu. Det var viktigt att hitta medarbetare dels med rätt kompetens, dels med rätt förmåga och attityd för arbetet som skulle utföras. Jag körde igång och började leta i olika kanaler, genomföra ett större antal intervjuer, referenstagningar o.s.v. Till slut hittade vi fyra projektledare som kommer köra igång under augusti. Det är David som är en suverän säljare och inköpare, Syed med erfarenhet av arkitektur och inredning och som är grym på CAD-ritningar och konstruktioner. Sébastien som är en erfaren projektledare inom byggbranschen och Riyam med stort intresse för projektledning och miljöfrågor. Richard kommer äppla (TM Richard Lundgren) och bidra med sin expertis och framförallt tekniska kunskaper inom smide. Affe kommer också ingå i teamet. Tillsammans ska de utveckla samarbetet med befintliga leverantörer och hitta nya.

 

Kul-Tur

En bra dag för mig är oftast när jag haft kul. Det kan vara när jag får prestera och göra något nytt på jobbet eller när jag umgås med vänner och familj. Vi tillbringar ungefär 50 procent av vår vakna tid på jobbet. Det gäller med andra ord att må bra och ha kul på jobbet. Vi är övertygade om att både LUNDGRENS lönsamhet och din hälsa och välbefinnande ökar om du har kul på jobbet. Vi vill att LUNDGRENS ska vara en arbetsplats där vi skrattar tillsammans, delar med oss av våra idéer och kunskap, vågar göra misstag, är generösa med beröm och komplimanger, fikar tillsammans och firar framgångar. Allt i en positiv atmosfär där det finns känsla av gemenskap och glädje som gör jobbet roligare och att vi samarbetar bättre och blir effektivare! Om vi har en positiv inställning, lyfter blicken och ser nya möjligheter kommer turen med oss. Tur följer med de som förväntar sig något bra och som har positiva förväntningar som överträffar motgångar.

 

Flytten

Det blev nyligen klart att vi kommer få vara kvar i våra befintliga lokaler till april 2019.

 

Aj!

I juli inträffade tyvärr en arbetsskada när en balk skulle lyftas. Fel lyftteknik användes och ryggen tog stryk. Att lyfta och bära tungt hör till de vardagliga sysslorna i vårt arbete. Många arbetsskador beror på felbelastning av kroppen. Felaktig lyftteknik, ensidigt arbete, dålig utrustning och felaktigt utformade arbetsplatser är bara några faktorer som kan orsaka problem. För att skona kroppen gäller det att du har kunskap om hur du lyfter på bästa sätt. Det vanligaste felet är att vi lyfter med ryggen i stället för med benen. Det är viktigt att vi lär oss en bra lyftteknik och använder oss av den. Utbildning kommer i höst.

 

Våra projekt

Blå teamet fortsatte med kvarteret Hilton, vindsombyggnaden och Söderenergi. De jobbade i LA-Gruppens projekt till IBM i Kista med pergolasmide, trappor, glasräcken och dörrar. Enligt plan ska projektet vara klart i september. De hade fullt upp med nya akutvårdsbyggnaden på Danderyd. De tillverkade och monterade bland annat två stycken portomfattningar, 150 stålramar samt hissbalkar. Teamet tyckte att det var en lärorik första halvlek och de känner sig nöjda. De kommer ta med sig lärdomarna in i andra halvan. De är taggade och övertygade om att de kommer göra en ännu bättre andra halvlek tillsammans. Gröna teamet färdigställde spärrkiosken i Jakobsberg och hann en bra bit med spärrkioskerna på Södra station. Hisschaktet på Nationalmuseum blev klart där de ska montera två partier. Vidare monterade teamet en dörr på Nationalarenan och Husfrun pågick för fullt med bl.a. tillverkning av kopparinklädda partier.  Röda teamet tillverkade inredning och partier till köttbutiken AG. Gula teamet kämpade in i det sista på KTH. Lite galler återstår. Utöver detta  tillverkade de glaspartier, dörrar, räcken och skärmtak.

 

Ha en fortsatt skön sommar!!

          Aktuella datum i augusti 2017

  • Torsdag 17 augusti massage kl 06.30-10.00 i lunchrummet vån 1
  • Fredag 25 augusti löneutbetalning
  • Måndag 28 augusti kl 18.00 planerad kursstart MMA steg 2. Kursledare Yosef Hakimi
  • Tisdag 29 augusti kl 18.00 kursstart MMA steg 1 (fullsatt). Kursledare Fathi Quasem
  • Torsdag 31 augusti kl 18.00 planerad kursstart MMA steg 1. Kursledare Nathem Karim
  • 5 S – förbättringsfabriken varje fredag kl 13.45
  • Planeringsmöte varje fredag kl 09.15 i stora konferensrummet

         Nästa stormöte med 5 S-fokus 1/9 kl 13.15